Ποιο είναι αλήθεια το κόστος κατασκευής eshop στις μέρες μας;
Αυτή είναι μία ερώτηση που πολλοί έχουν τις τελευταίες εβδομάδες που είναι κλειστά τα καταστήματα λόγω του κορωνοϊού. Ακόμη, πολλοί έμποροι – που δούλευαν κυρίως με τα φυσικά καταστήματα – φοβούνται ότι με το τέλος της επιδημίας θα χάσουν ένα μεγάλο μέρος της πελατείας τους, από τα ηλεκτρονικά καταστήματα, αφού ο κόσμος θα έχει μάθει να ψωνίζει μέσα απο το internet.
Πέρα όμως από το κόστος, υπάρχουν και άλλα ερωτήματα με κυριότερο, αν θα πουλάει αρκετά το eshop για να βγάζει το κόστος του; ή θα είναι μία κακή επένδυση και δεν θα πουλάει σχεδόν τίποτα;
Από την άλλη μεριά, αυτές τις ημέρες θα ακούσετε πολλές προσφορές και θα δείτε πολλές διαφημίσεις σχετικά με την κατασκευή ενός eshop σε διάφορες τιμές, αρκετές μάλιστα ιδιαίτερα δελεαστικές.
Πριν προχωρήσουμε στην ανάλυση του κόστους κατασκευής και των εργασιών που πρέπει να γίνουν για την δημιουργία ενός ολοκληρωμένου και παραγωγικού eshop, θα πρέπει να γίνει ξεκάθαρο ότι το έργο (και ίσως και το κόστος) είναι ανάλογο στη δημιουργία ενός φυσικού καταστήματος. Όπως λοιπόν στο φυσικό σας κατάστημα επενδύετε σε καλή θέση (δρόμο), δελεαστική βιτρίνα, εξυπηρετικό προσωπικό και άριστή εμφάνιση προϊόντων, αντίστοιχα έτσι θα πρέπει να επενδύσετε και στο ψηφιακό σας κατάστημα, αν θέλετε να κάνει καλές πωλήσεις.
Κάτι που επίσης θα πρέπει να σας απασχολήσει, είναι και το κόστος λειτουργίας του eshop σας, το κόστος αποστολών, καθώς και το κόστος ενημέρωσης και καταχώρησης νέων προϊόντων.
Μεγάλο ρόλο (ίσως τον μεγαλύτερο) στην απόδοση ενός eshop είναι το ίδιο το προϊόν, το εμπόρευμά σας, καθώς και ο ανταγωνισμός του στο internet. Αν πουλάτε ή αντιπροσωπεύατε κάτι με μικρό ανταγωνισμό ή έχετε κάποιο ήδη γνωστό brand name στην αγορά, τα πράγματα είναι πιο εύκολα. Αυτό συμβαίνει γιατί οι πελάτες σας ψάχνουν ήδη για το προϊόν σας και έτσι θα μπορέσετε να βγείτε στις αρχικές σελίδες της Google πιο εύκολα. Αν όμως πουλάτε κοινά προϊόντα λιανικής πώλησης, τα πράγματα είναι πιο δύσκολα – αλλά όχι αδύνατα – αν ακολουθήσετε συγκεκριμένες οδηγίες για την κατασκευή του eshop σας και επενδύσετε σωστά.
Σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν πάνω από 7.000 eshop και περίπου 2.000 από αυτά είναι ενεργά στο skroutz . Στην ουσία, πρέπει να ανταγωνιστείτε όλους αυτούς για να ξεκινήστε να πουλάτε μέσα από το internet.
Πάμε λοιπόν να δούμε αναλυτικά το κόστος κατασκευής eshop και τις εργασίες που θα πληρώσετε
-
Domain name
To domain name είναι η μικρότερη δαπάνη, αλλά έχει μεγάλη σημασία γιατί είναι το όνομα σας στο internet. Αν έχετε κάποιο ήδη γνωστό brand name στην αγορά θα πρέπει να το έχετε ήδη καταχωρήσει, αν όμως δεν έχετε καλό είναι να προσθέσετε στοιχεία SEO μέσα στο domain, για παράδειγμα αν πουλάτε κεραμικά και το φυσικό κατάστημα σας το λένε cookie διαλέξτε το domain name keramika-cookie.gr
To κόστος καταχώρησης ενός domain για δύο χρόνια είναι περίπου 25€
-
Φιλοξενία – server
Όπως θα αναφέρουμε συχνά σε αυτό το άρθρο, μεγάλη σημασία έχει η ταχύτητα ενός eshop, και αυτό γιατί η Google δίνει πολύ μεγάλη σημασία στην ταχύτητα για να ταξινομήσει ένα eshop στην αρχική της σελίδα. Εδώ ότι πληρώσεις αγοράζεις, και εξηγούμε: αν έχετε σκοπό να έχετε βαρύ εικαστικό με εικόνες γραφικά στην αρχική σας σελίδα, τότε θα χρειαστείτε έναν αρκετά καλό server. Αν από την άλλη, έχετε ένα ελαφρύ και με αρκετά στοιχεία SEO eshop τότε μπορείτε να καταφύγετε και σε πιο οικονομικές λύσεις. Αποφύγετε σε κάθε περίπτωση ιδιαίτερα φθηνούς shared servers που στοιβάζουν εκατοντάδες sites και eshop μαζί και «σέρνονται» σε απόδοση.
-
Κατασκευή του eshop
- Αρχική σελίδα. Η αρχική σελίδα θα πρέπει να δίνει άμεσα και ξεκάθαρα τα προϊόντα μας καθώς και τους λόγους που θα πρέπει να μας επιλέξει ο καταναλωτής. Διαλέξτε μία καθαρή και γρήγορη δομή με ελαφρές φωτογραφίες που θα κατευθύνουν στις κατηγορίες των προϊόντων. Αποφύγετε εντυπωσιασμούς που μπορεί να επιβαρύνουν την ταχύτητα της σελίδας. Προσπαθήστε να δώσετε στον επισκέπτη την δυνατότατα με ένα click να βρει την κατηγορία που θέλει. Δημιουργήστε ένα αναλυτικό μενού.
- Σελίδα κατηγορίας προϊόντων. Και εδώ αποφύγετε τους εντυπωσιασμούς αλλά δώστε την δυνατότητα με απλά φίλτρα να περιοριστούν τα εμφανιζόμενα προϊόντα. Μην ξεχάσετε να κάνετε πολύ καλό SEO στις κατηγορίες. Τις περισσότερες φορές μία καλή κατηγορία μπορεί να βγει στην αρχική σελίδα της google πριν την αρχική σελίδα, οπότε στοχεύστε με SEO και τις κατηγορίες.
- Σελίδα ταμείου – check out. Κάντε όσο το δυνατόν πιο απλή και εύκολη την διαδικασία πληρωμής, δεχτείτε αγοραστές χωρίς την υποχρέωση εγγραφής, προσθέστε όσο το δυνατόν περισσότερους τρόπους πληρωμής (Κάρτα, αντικαταβολή, μετρητά ή κάρτα με παραλαβή στο κατάστημα, VIVA payments, paypal κ.α.)
- Κύριες σελίδες «κύρους» καταστήματος. Θα χρειαστείτε μία ή περισσότερες σελίδες που θα παρουσιάζουν το κατάστημά σας, τα προϊόντα σας γενικότερα και άλλες πληροφορίες που αυξάνουν το αίσθημα εμπιστοσύνης του πελάτη σας. Π.χ. About us, Our Brands, Newsletter, παραδόσεις-παραλαβές, όροι χρήσης κλπ
- Σελίδα παρουσίασης προϊόντος. Η κυριότερη σελίδα του eshop σας. Εδώ είναι που θα πρέπει ο επισκέπτης να κάνει click στο «αγοράστε τώρα» και να μετατραπεί σε πελάτης. Γενικές αρχές για την σελίδα προϊόντος: μεγάλες καθαρές φωτογραφίες, κατά προτίμηση από επαγγελματία φωτογράφο (αν σκοπεύετε να μπείτε στο skroutz ακολουθήστε τις προδιαγραφές του για τις εικόνες). Ευδιάκριτα, ευανάγνωστα και πλούσια σε SEO κείμενα, τεχνικές προδιαγραφές και κάθε άλλη πληροφορία για το προϊόν. Άμεση πληροφόρηση για εκπτώσεις, τρόπους παράδοσης, πληρωμές, επιστροφές κ.α. Αν και εδώ πρέπει να προσέχουμε την ταχύτητα, επιτρέπεται μία επιβάρυνση με επιπλέον φωτογραφίες ή άλλο υλικό (video – 3D) που θα παρουσιάζει καλύτερα το εμπόρευμα.
Σημαντικό στοιχείο είναι επίσης η επιλογή του σωστού CMS καθώς και του εικαστικού θέματος πάνω στο οποίο θα στηριχθεί το eshop σας. Για CMS σας προτείνουμε WordPress woocommerce ή Prestashop και για θέματα τα Flatsome και warehouse.
Μεγάλο ρόλο στο κόστος κατασκευής ενός eshop παίζει η πολυπλοκότητα των δομών που θα χρειαστούν για την σωστή απεικόνιση των προϊόντων. Για παράδειγμα, αν πουλάτε ρούχα ή παπούτσια τότε θα πρέπει να γίνει ανάλυση χαρακτηριστικών και ιδιοτήτων σε χρώμα – νούμερο ή ανάλογα αν πουλάτε brand names τότε θα πρέπει να γίνει δεύτερη κατηγοριοποίηση και SEO. Ρόλο στο κόστος κατασκευής ενός eshop παίζει και η απαίτηση σας ή όχι να αναπτυχθεί CSS ή κώδικας PHP για ιδιαιτερότητες που μπορεί να έχουν οι απαιτήσεις σας. Μία λογική υπολογισμού του κόστος έχει να κάνει με τον αριθμό των προϊόντων που τελικά θα περαστούν αλλά δεν φτάνει μόνο αυτό, θα πρέπει να συμπεριληφθούν παράγοντες όπως η απαίτηση για SEO ή οι πολύπλοκες δομές που αναφέραμε παραπάνω.
-
Προϊόντα
Τα προϊόντα και η καταχώρηση τους στο eshop είναι συνήθως ο παράγοντας που δεν υπολογίζουν όσοι ξεκινούν ένα eshop και απογοητεύονται στην πορεία. Για αυτό ξεκαθαρίστε τις διαδικασίες και τους αρμόδιους που θα καταχωρούν τα προϊόντα σας. Αν έχετε διαθέσιμο προσωπικό για να ασχοληθεί με την καταχώρηση των προϊόντων, απαιτήστε καλή εκπαίδευση στην καταχώρηση των προϊόντων σας. Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι η σωστή καταχώρηση των προϊόντων με την τεχνική ένα προς ένα και όχι με κάποιο σύστημα μαζικών καταχωρήσεων απαιτεί από 5 έως 20 λεπτά, αυτό σημαίνει ότι ένας εργαζόμενος μπορεί να καταχωρήσει από 25 έως 100 προϊόντα την ημέρα με το ανάλογο κόστος. Αν δεν έχετε διαθέσιμο προσωπικό, συζητήστε με τον κατασκευαστή του eshop σας το κόστος καταχώρησης προϊόντων, ζητήστε ακόμη να σας καταχωρίσει έναν μεγάλο αριθμό προϊόντων πριν σας παραδώσει το eshop έτσι ώστε να κάνετε έλεγχο της λειτουργικότητας και της διαδικασίας καταχώρησης προϊόντων. Ιδανική λύση, αλλά με σχετικό κόστος, είναι και σύνδεση του CRM σας με το eshop και η μεταφορά κάποιον δεδομένων (τιμή, διαθεσιμότητα κ.α) αυτόματα στο eshop σας.
-
Προώθηση – διαφήμιση eshop
Όταν τελειώσει το eshop και μέχρι να αρχίσει να εμφανίζεται στις πρώτες σελίδες της Google θα χρειαστεί να διαφημιστεί για να αποκτήσει επισκεψιμότητα και πελάτες. Το κυριότερο κανάλι διαφημίσεων στο Internet είναι το Google Adwords, ενώ μικρό μέρος έχουν και οι διαφημίσεις στο Facebook. Οι διαφημίσεις σας θα πρέπει να είναι σωστά σχεδιασμένες με δελεαστικό περιεχόμενο, θα πρέπει να γίνει σωστή στόχευση στις λέξεις κλειδιά, αλλά και σε δημογραφικούς άλλους παράγοντες. Η χρέωση γίνεται με κόστος ανά click και για αυτό θα πρέπει να είναι σωστά ρυθμισμένος ο λογαριασμός για να μην πληρώνετε επισκέπτες που δεν έχουν σκοπό να αγοράσουν. Το κόστος διαμορφώνεται από πολλούς παράγοντες όπως ο ανταγωνισμός αλλά και από την εμπορική στρατηγική που θέλετε ακολουθήσετε. Σε γενικές γραμμές το ελάχιστο κόστος είναι περίπου 3 ευρώ την ημέρα, ενώ όσα πιο πολλά επενδύετε στις διαφημίσεις τόσο μεγαλύτερη επισκεψιμότητα θα περιμένετε, αρκεί οι διαφημίσεις να έχουν όλες τις παραμέτρους σωστά ρυθμισμένες.
To ελάχιστο μηνιαίο κόστος διαφημίσεων σε Google & Facebook είναι της τάξης των 150€
Συμπέρασμα.
Ακολουθώντας σωστές οδηγίες και εφαρμόζοντας έξυπνες τακτικές έχοντας κάνει σωστό σχεδιασμό απαιτήσεων μπορούμε με λογικό κόστος να κατασκευάσουμε το eshop μας και ξεκινήσουμε τις ψηφιακές μας πωλήσεις άμεσα και με κέρδος που θα αποσβέσει το κόστος κατασκευής του eshop σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Τι πρέπει να αποφύγετε
- Τις προσφορές κατασκευής ιδιαίτερα χαμηλού κόστους. Εδώ ισχύει το ότι πληρώνεις παίρνεις. Αν αγοράσετε ένα eshop που κάνει 300€ τότε ο κατασκευαστής θα αναλώσει χρόνο αξίας 300€ για το eshop σας. Ο χρόνος αυτός απαιτείται για την δημιουργία μίας πολύ βασικής δομής eshop και την παροχή βασικών λειτουργιών και υπηρεσιών. Με λίγα λόγια, το eshop σας θα χρειαστεί πολύ περισσότερη εργασία, ίσως από εσάς, για να μπορέσει να ανταγωνιστεί τα eshop των που πουλάνε ότι και εσείς αλλά η κατασκευή τους έχει στοιχίσει αρκετά περισσότερα.
- Τις προσφορές μεγάλου κόστους όταν αυτές δεν προέρχονται από κάποια μεγάλη και καταξιωμένη εταιρεία κατασκευής ιστοσελίδων. Αν έχετε σκοπό να επενδύσετε αρκετές χιλιάδες ευρώ για το eshop σας, προσέξτε που θα τα δώσετε. Αυτές τις ημέρες κυκλοφορούν αρκετοί που με παρουσίαση τεχνικών εκφράσεων θα προσπαθήσουν να πουλήσουν «φύκια για μεταξωτές κορδέλες». Προσοχή επίσης σε κατασκευαστές που σας δίνουν μόνο κινητό τηλέφωνο και email χωρίς κάποια φυσική έδρα, έχουν παρουσιαστεί κάποια κρούσματα επιτήδειων.
- Να δώσετε πολύ μεγάλη σημασία στο εικαστικό και στην εμφάνιση γενικότερα. Το eshop πρέπει να είναι ταχύτατο για να ανεβαίνει στην κατάταξη της Google. Πολύ φορτωμένα, με πρόσθετα και φωτογραφίες, eshop που φιλοξενούνται σε αργούς shared servers δεν έχουν καμία ελπίδα να ανέβουν σε θέσεις της Google οι οποίες θα τους φέρουν οργανικές επισκέψεις. Προτιμήστε απλές δομές κειμένου και απλές διαδικασίες που θα κάνουν το eshop σας όσο το δυνατόν πιο γρήγορο.
- Να δώσετε μικρή σημασία στα προϊόντα σας. Οι επισκέπτες του eshop σας έρχονται για αγοράσουν και εσείς θα πρέπει να τους πείσετε. Προτιμήστε επαγγελματία φωτογράφο και γράψτε τα κείμενα των περιγραφών αναλυτικά και με εκτίμηση στον πελάτη που θέλει να γνωρίζει τι ακριβώς αγοράζει.
Θέλετε να κατασκευάσετε το δικό σας eshop; Τι προετοιμασία πρέπει να κάνετε από την πλευρά σας.
- Δείτε τον ανταγωνισμό σας στην Google, πληκτρολογήστε το προϊόν που πουλάτε και δείτε ανάλογα καταστήματα που κάνουν ήδη πωλήσεις για να γνωρίζετε τον ανταγωνισμό σας.
- Δημιουργήστε πίνακες – καταστάσεις με τις κατηγορίες τα χαρακτηριστικά και τις ιδιότητες των προϊόντων
- Επικοινωνήστε με την τράπεζα σας για να σας δοθεί η δυνατότατα αγοράς με κάρτες
- Επιλέξτε και κλείστε συνεργασία με courier. Εδώ προσοχή στο κόστος των μεταφορικών και στην επιβάρυνση του πελάτη.
- Δημιουργήστε καταστάσεις με τα προϊόντα σας και τα δεδομένα που τα συνοδεύουν (Τίτλος, εικόνες, κείμενα, τιμές, χαρακτηριστικά κ.α.)