Viral: Τα “15 λεπτά δημοσιότητας” της ψηφιακής εποχής!
Το “viral” είναι μια λέξη που άρχισε να χρησιμοποιείται μετά την έξαρση των υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης για να περιγράψει τα βίντεο που μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα καταφέρνουν να εξαπλωθούν και να γίνουν εξαιρετικά δημοφιλή. Είναι τα videos που λάτρεψε ο κόσμος και προβλήθηκαν, μοιράστηκαν (shared) ή σχολιάστηκαν εκατομμύρια φορές, μέσα από διάφορα websites, emails και τα socialmedia! Πρωταγωνιστής ενός viral βίντεο μπορεί να είναι οποιοσδήποτε και τις περισσότερες φορές αναδεικνύεται με τρόπο εντελώς απρόβλεπτο.
Viral μπορεί να γίνει ένα τραγούδι, για παράδειγμα, το Gangnam Style του Κορεάτη τραγουδιστή PSY το οποίο έχει 2.017.371.222 θεάσεις στο YouTube. Στις 21 Δεκεμβρίου 2012 το “Gangnam Style” έγινε το πρώτο διαδικτυακό βίντεο που να φτάσει το δισεκατομμύριο θεάσεις στο Internet και πλέον, από τις 16 Ιανουαρίου 2013, αποτελεί το βίντεο με τις περισσότερες θεάσεις στο YouTube αφού ξεπέρασε και το single του JustinBieber «Baby» (1.048.855.232 views)
Πώς γίνεται όμως κάτι viral στο διαδίκτυο; Στην κατηγορία του viral υλικού εμπίπτουν από videos με αστεία γατάκια και μωρά, μέχρι και φωτογραφίες με σοβαρά και σημαντικά μηνύματα, όπως π.χ. το πολύ πρόσφατο κάλεσμα για να βρεθούν απαχθέντα κορίτσια στην Αφρική. Σαφή κριτήρια όμως για να γίνει κάτι viral δεν υπάρχουν:
- Βλέποντας ότι κάτι έχει αρχίσει να κυκλοφορεί, θεωρούμε και εμείς με τη σειρά μας, πως θα μας αποφέρει σίγουρα like, και θα θεωρηθούμε από τους φίλους και τους ακολούθους μας ότι βρισκόμαστε σε εξέχουσα θέση, μέσα σε αυτούς που «είναι μέσα στις εξελίξεις» του διαδικτύου.
- Σίγουρα θα πρέπει να κάνει τους αποδέκτες του να «νιώσουν» κάτι. Τα θετικά συναισθήματα, όπως η χαρά, η έμπνευση, η ελπίδα και το γέλιο, είναι πολύ ισχυροί καταλύτες για να πατήσει κανείς το like, το share ή το retweet. Το ίδιο φυσικά ισχύει και για κάτι που θα προκαλέσει θυμό, αηδία, λύπη ή αγανάκτηση.
- Επίσης, έχει αποδειχθεί ότι ένας «πιασάρικος» τίτλος σε ένα άρθρο ή σε ένα βίντεο προκαλεί πάντα την περιέργεια του θεατή. Αξίζει εδώ να σημειώσουμε ότι τον τρόπο αυτό (δηλαδή τους αξιοπερίεργους τίτλους) χρησιμοποιούν και οι δημιουργοί κακόβουλων λογισμικών για να μοιράσουν τους ιούς τους!
- Τέλος, υπάρχει κι ένας ακόμη σημαντικός παράγοντας: Η ίδια η ιστορία ή το περιεχόμενο της ανάρτησης. Όσο μεγαλύτερη ποιότητα χαρακτηρίζει την ιστορία και τον τρόπο που έχει γραφτεί, τόσο περισσότερο θα εκτιμηθεί από τους αναγνώστες και θα γίνει έτσι πιο εύκολα το πάτημα του share.
Ας δούμε μερικά ακόμα παραδείγματα Viral Videos
Το ντοκιμαντέρ «Kony 2012» αφορά σε μια διαμάχη σε αφρικανική χώρα, μια ιστορία που μετρά πάνω από δύο δεκαετίες ζωής. Δεν είναι ακριβώς η τυπική φόρμα του υλικού που γίνεται viral, γι’ αυτό και ήταν περίεργο που έγινε αυτόματα το πλέον viral βίντεο όλων των εποχών, με πάνω από 100 εκατομμύρια θεάσεις στις πρώτες 6 μέρες! Το ντοκιμαντέρ παρουσιάζει τα δεινά στην Ουγκάντα από τον ηγέτη των ανταρτών Joseph Kony, ο οποίος έχει απαγάγει πάνω από 60.000 παιδιά και τα έχει μετατρέψει σε στρατιώτες του αντιστασιακού στρατού του. Παρά τις αντιρρήσεις που ξεσήκωσε το ντοκιμαντέρ και τα τρωτά του σημεία, ένα είναι σίγουρο: έθεσε νέα στάνταρ για το τι συνιστά ο όρος viral…